Udnyt de digitale og sociale medier

De digitale og sociale medier er blandt de meste benyttede kommunikations- og informationskanaler. Udnyt derfor de digitale medier rigtigt!

Den digitale kommunikation og de sociale medier har indtaget os alle med storm.

Det er gået rasende stærk - og det vil fortsat gå rasende stærkt med udvikling af både de eksisterende og nye digitale kommunikationsplatforme om vi vil det eller ej.

Og for erhvervslivet og virksomheder er der utroligt mange fordele ved at udnytte den digitale kommunikation - især hvis det bliver gjort rigtigt.

Blandt de helt store fordele ved de digitale medier er de forholdsvis lave produktionsomkostninger, når vi sammenligner det med traditionelle trykte kanaler. Der er mulighed for feedback og dialog med brugerne, og brugerne bliver bedre og bedre til at opsøge lige netop de informationer, der er interesserede i.

Det giver derfor erhvervslivet en helt unik fleksibilitet i forhold til at kommunikere lige netop det, vi gerne vil, til lige netop dén målgruppe, vi gerne vil ramme, uanset om afsættet er virksomhedens gennembearbejdede hjemmeside eller de mange sociale medier.

Med en gennemtænkt og velbearbejdet SEO-strategi, kan hjemmesiden komme til at udgøre et væsentligt digitalt aftryk, og den kan med fordel kombineres med fx Twitter, LinkedIn og Facebook, YouTube og blogs afhængig af, hvilket produkter og serviceydelser, det er, virksomheden leverer.

Uanset virksomhedsstørrelse er kontinuerlig kommunikation med virksomhedens kunder, potentielle kunder og øvrige interessenter meget vigtig. Og ihærdigt arbejde med at professionalisere den digitale kommunikation, vil kun være en fordel.

En SoMe & web policy skal angive retning og mål for kommunikation og synlighed men samtidig også fastlægge nogle tidsrammer, således at det løbende kommer det, der er brug for, og at der er tid til at gøre det forståeligt og brugbare for modtagerne.

Samtidig er der i dag også muligheder for at kombinere det med, at den enkelte medarbejder opbygger et virtuelt aftryk på nettet ved at deltage aktivt i eksempelvis personlige webblogs eller LinkedIn. Mulighederne for denne profilering kan være af stor betydning for både virksomhed og den enkelte medarbejder, og de bør naturligvis udnyttes.

Her skal man bare være opmærksom på, at det kan være meget svært at styre og nærmest umuligt at ”viske ud”, så hvis først en medarbejder er kommet til kommunikeret uden omtanke, hænger man ofte på den.

Husk altid: den digitale branding af virksomheden i Cyberspace og på de sociale medier foregår globalt i døgnets 24 timer.
Det er thumbs up til den digital strategi.

Digital strategi

Det er en god idé, at forholde sig til, hvordan både virksomheden og de enkelte medarbejdere kommunikerer med omverdenen - og hvilke platforme vi benytter til det.

Virksomheden kan i væsentligt højere grad udnytte de digitale muligheder ved at udarbejde en klar og målrettet digital strategi.