Digital synlighed kræver en stærk og klar strategi.
Der er utroligt mange fordele for enhver virksomhed ved at udnytte digital kommunikation, hjemmesider og sociale medier til at skabe øget synlighed - især hvis det bliver gjort rigtigt.
Og man kommer fx rigtig langt ved at fokusere på "organisk digitalt indhold" på hjemmesiden. Det vil sige originalt og unikt indhold af høj kvalitet, hvor der er sammenhæng mellem gennembearbejdede tekster og gode fotos.
Organisk indhold
Blandt de største fordele ved originalt organisk indhold på hjemmesiden er, at de forholdsvis lave produktionsomkostninger, medfører store besparelser på annoncebudgettet.
De digitale kanaler og sociale medier giver desuden mulighed for både feedback og dialog med brugerne, og brugerne bliver bedre og bedre til at søge lige netop de informationer, de er interesserede i.
Det giver virksomhederne en helt unik fleksibilitet i forhold til at kommunikere lige netop det, vi gerne vil, til lige netop dén målgruppe, vi gerne vil ramme, uanset om afsættet er virksomhedens
gennembearbejdede hjemmeside eller de
mange sociale medier.
Med en gennemtænkt og
stærk SEO-strategi, vil hjemmesiden sætte et væsentligt digitalt aftryk. Denne kan med fordel kombineres med fx Twitter, LinkedIn og Facebook, YouTube og blogs afhængig af, hvilket produkter og serviceydelser, det er, virksomheden leverer.
Lav en plan
Uanset virksomhedsstørrelse er løbende kommunikation med virksomhedens kunder, potentielle kunder og øvrige interessenter meget vigtig. Og det løbende arbejde med at professionalisere og systematisere den digitale kommunikation, vil kun være en fordel.
En SoMe & web policy skal angive retning og mål for kommunikation og synlighed. Samtidig skal der fastlægges tidsrammer, således der løbende kommer det indhold, der er brug for med den fornødne tid til at gøre det forståeligt og brugbar for modtagerne.
Samtidig er der i dag også muligheder for at kombinere den digitale kommunikation og synlighed med, at den enkelte medarbejder opbygger et virtuelt aftryk på internettet.
Det kan fx være ved at deltage aktivt med fx personlige blogs eller indhold på LinkedIn. Mulighederne for denne profilering kan være af stor betydning for både virksomhed og den enkelte medarbejder og bør naturligvis blive udnyttet.
Gør ikke som I plejer
Det er også vigtigt som virksomhed at være opmærksom på, den digitale kommunikation løbende udvikler sig. Det vil sige, at virksomheden i 2022 altså IKKE skal agere digitalt, som man gjorde i 2010, selv om det fungerede dengang.
De digitale muligheder har udviklet sig voldsomt - og udvikler sig fortsat næsten hurtigere, end vi kan følge med. Derfor giver det altså ingen mening for en virksomhed at bede en kommunikationsekspert med fokus på digital synlighed, at kommunikere som man gjorde i 2010.
Husk altid: Digital branding af virksomheden i Cyberspace og på de sociale medier foregår globalt i døgnets 24 timer. Og beder I en digital kommunikationsekspert om hjælp - skal I simpelthen også være indstillet på, det bliver nødvendigt, I skal flyttet jer kommunikativt!